onsdag den 20. juni 2012

Dejlige lille fedling

9 uger

Der sker ikke så meget her i barselsland. Dagene går bare. Nogle dage er skønne, nogle er træls. Hun er lige midt i et tigerspring. Altså en voldsom neurologisk udvikling. Det gør hende mere fussy og frustreret end normalt. Og oven i det er hun herresulten hele tiden. Men, jeg synes skyerne letter lidt. Hun var baskende glad fra morgenstunden og ligger nu og stener for sig selv. I forgårs kunne hun ikke underholde sig selv. Der skulle hun bæres rundt hele tiden. Så ja det letter.



Tænk at vågne op til sådan et fjæs. Så er det ok at klokken kun var kvart over  fem.
Hun er vokset rigtig meget. Hun er 63 cm og derved rykket op til str. 68. Det er altså det der også hedder 6 måneder! Og hun er tung. 6½ kg. Kan godt mærke det på overarmene. Og så smiler og "snakker" hun rigtig meget. Hun er en dejlig glad unge - det meste af tiden.
Det går også ok med søvnen. Hun falder typisk i søvn mellem 21 og 23. Hun bliver som regel ammet i søvn, men kan godt falde i søvn af sig selv, hvis hun er mæt og tilfreds, og ikke overtræt. Nogle aftener er hun lidt småvanskelig. Det er fordi hun er meget træt og ikke selv kan finde ro. De aftener skvatter hun i søvn meget pludseligt. 
Så vågner hun et sted mellem 2 og 4. De fleste nætter ammer jeg hende indtil hun dratter i søvn igen. Oftest efter 10-15 minutter. Og så krydser man fingre for at hun bare sover videre og ikke får vækket sig selv, eller, gud forbyde det, skider. For hvis hun gør det, altså skider, så skal man op igen og skifte bleen. Og det er noget konen bliver plingvågen af. Uanset hvor meget jeg følger rådene om at lade være at tænde lyset, ikke stimulere hende etc. Det skal være kedeligt at være vågen om natten. Men hun vågner altid op til dåd af sådan et bleskift. Og så starter man forfra, og så kan sådan en nattetur godt tage 1½ time. 

Og så har hun det med at vågne herretidligt og tro at det er morgen. Hendes rekord var kvart over 4, men normalen er mellem 5 og 6.30. Så prøver jeg at al min magt at få hende til at sove lidt længere. Fx flytter jeg hende over i dobbeltsengen, ammer hende liggende etc. Nogen gange kan man få sig en tillægslur, og nogen gange står jeg bare op. 

Så sidder vi sofaen. Ser Go'morgen Danmark eller andet bras, snakker sammen, spiser (begge to) og på et eller andet tidspunkt falder hun i søvn og tager sin morgenlur. 

I løbet af dagen laver vi enten ingenting eller er ude. Jeg går mange ture med barnevognen. Vi ses en del med Rikke, Marthas gudmor, og min rigtig gode veninde. Jeg går indimellem ud til min mor. Nogen gange går jeg bare småærinder i byen. Hvis Niko er hjemme laver vi noget med ham. 

Om eftermiddagen tager hun en lang lur, og det gør jeg som regel også. Tit lykkes det at få hende til at falde i søvn sammen med mig inde i sengen. DET er fandme hyggeligt. Og hvis vi er rigtig heldige sover hun henover aftensmaden. Så kan jeg få noget varmt at spise OG bruge begge hænder. Luksus!

Hygge med Rikke og Valdo

Glad pige



Strækviklen






Flot Martha, meget flot...


Min smukke datter med blå øjne



Konen er ikke så glad for at ligge på maven, men det skal hun altså ind imellem





Morgenlur


glad i bad


Ingen kommentarer:

Send en kommentar