lørdag den 29. oktober 2011

Scanning med Apu

14+5


Lige før efterårsferien var jeg til scanning på Holbæk sygehus. Første scanning viste sig at være for tidlig, så de kunne ikke måle den famøse nakkefold. Så ugen efter troppede vi op igen. Min søde svigermor kørte os. Det var en rigtig god scanning med en overflod af informationer leveret af mumlende ældre indisk mandlig scanningssygeplejerske. Han var meget kompetent og sød. Talte også lige ud af posen. Han tog et kig på min bløde velpolstrede mave og sagde: (skal siges ligesom Apu fra Simpsons): "høj BMI...meget svært...." Ja ja, du kan da godt fortælle mig at jeg er tyk, det ved jeg da godt! Så han lavede det der hedder en indvendig scanning som bare et et pænt udtryk for at få jaget en ret penisligende hvid pind smurt ind i creme op i vagina. Det er så den der er ultralydskameraet. Jeg er ikke så squeamish så det tog jeg med ophøjet ro. 


Og så var der ellers levende billeder. Af en 6,1 cm lang baby der moslede rundt og moonede sit publikum. Den var nærmest perfekt. Ihvertfald ifølge Apu. Vi fik virkelig gode tal i udregningen om den har Downs syndrom eller andre genetiske sygdomme. En båtnakke som Niko så poetisk udtrykte det. Risikoen var noget i retning af 1:21000 så det er jo meget godt.


Vi fik billeder med, og det er jo kun spændende hvis man er interesseret i det med babyer. Men det går jeg ud fra at du er, hvis du har fundet herind. Så her er de:
 Det første er nærbillede af hoved og hals. (hvorfor helvede kan jeg ikke rotere lortet?)
Og her er så moslebaby i full size. Med en meget tydelig rygrad. Og et herrestort hoved.

Nå jeg kan ikke rotere billederne. Du må bare lægge hovedet på skrå. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar